| تعداد نشریات | 14 |
| تعداد شمارهها | 175 |
| تعداد مقالات | 1,707 |
| تعداد مشاهده مقاله | 2,958,579 |
| تعداد دریافت فایل اصل مقاله | 2,407,423 |
بررسی ادراکات معلمان دوره ابتدایی از ویژگیهای مطلوب مدرسه حامی توسعه حرفهای | ||
| رویکردهای نوین در مدیریت آموزشی | ||
| دوره 1، شماره 2، شهریور 1404، صفحه 29-42 اصل مقاله (532.72 K) | ||
| نوع مقاله: مقاله پژوهشی | ||
| شناسه دیجیتال (DOI): 10.30466/ntea.2025.121723 | ||
| نویسندگان | ||
| پروین خضری؛ مریم سامری* | ||
| گروه علوم تربیتی، واحد ارومیه، دانشگاه آزاد اسلامی، ارومیه، ایران. | ||
| چکیده | ||
| هدف: پژوهش حاضر تحت عنوان، «بررسی ادراکات معلمان دورهی ابتدایی از ویژگیهای مطلوب مدرسه حامی توسعه حرفهای» انجامگرفته است. روش تحقیق: این مطالعه مبتنی بر رویکرد کیفی به شیوه پدیدارشناسی تفسیری میباشد؛ جامعه آماری تمام معلمان دورهی ابتدایی شهر ارومیه به تعداد 1704 بودند. برای انتخاب نمونه آماری از روش هدفمند و گلوله برفی از نوع ملاک - محور استفاده شد و تا اشباع نظری دادهها ادامه یافت و در نهایت پس از مصاحبه با 15 نفر (7 مرد و 8 زن) با سطح تحصیلات لیسانس و فوقلیسانس در رشتههای (آموزش ابتدایی، برنامهریزی درسی و مدیریت آموزشی) اشباع نظری دادهها حاصل گردید. گردآوری اطلاعات از طریق مصاحبه نیمه ساختاریافته، انجام و برای تجزیهوتحلیل آنها از راهبرد تحلیل محتوای عرفی به شیوه مضمون- محور یا تماتیک طی سه مرحله کدگذاری باز، محوری و منتخب اقدام شد. یافتهها: نتایج پژوهش نشان داد، از دیدگاه معلمان ابتدایی، میتوان ویژگیهای مدرسه حامی توسعه حرفهای را در قالب 6 مضمون محوری (ساختار سازمانی و مدیریت مدرسه، اجتماعات یادگیری، برنامههای درسی، محیط یادگیری خلاقانه و نوآورانه، عوامل انگیزشی و امکان یادگیری مادامالعمر) دستهبندی کرد. از طرفی، مهمترین نشانگرهای مدرسه حامی توسعه حرفهای به ترتیب عبارتاند از: مدیریت مدرسه، ساختار مدرسه با تأکید بر مدرسهمحوری و مدرسه بهعنوان سازمان یادگیرنده. نتیجهگیری: نتیجه نهایی اینکه، در صورت اهتمام مسئولان نظام آموزشی میتوان به نقش مدرسه در توسعه حرفهای معلمان امیدوار بود، به شرطی که پیشبینی و اقدامات اساسی برای رفع محدودیتها و کمبودهای موجود صورت گیرد. | ||
| کلیدواژهها | ||
| توسعه حرفهای؛ معلمان دوره ابتدائی؛ مدرسه | ||
| مراجع | ||
|
| ||
|
آمار تعداد مشاهده مقاله: 251 تعداد دریافت فایل اصل مقاله: 194 |
||