
تعداد نشریات | 13 |
تعداد شمارهها | 166 |
تعداد مقالات | 1,625 |
تعداد مشاهده مقاله | 2,636,671 |
تعداد دریافت فایل اصل مقاله | 2,163,227 |
بررسی ادراکات معلمان دوره ابتدایی از ویژگیهای مطلوب مدرسه حامی توسعه حرفهای | ||
رویکردهای نوین در مدیریت آموزشی | ||
دوره 1، شماره 2، شهریور 1404، صفحه 29-42 اصل مقاله (532.72 K) | ||
نوع مقاله: مقاله پژوهشی | ||
شناسه دیجیتال (DOI): 10.30466/ntea.2025.121723 | ||
نویسندگان | ||
پروین خضری؛ مریم سامری* | ||
گروه علوم تربیتی، واحد ارومیه، دانشگاه آزاد اسلامی، ارومیه، ایران. | ||
چکیده | ||
هدف: پژوهش حاضر تحت عنوان، «بررسی ادراکات معلمان دورهی ابتدایی از ویژگیهای مطلوب مدرسه حامی توسعه حرفهای» انجامگرفته است. روش تحقیق: این مطالعه مبتنی بر رویکرد کیفی به شیوه پدیدارشناسی تفسیری میباشد؛ جامعه آماری تمام معلمان دورهی ابتدایی شهر ارومیه به تعداد 1704 بودند. برای انتخاب نمونه آماری از روش هدفمند و گلوله برفی از نوع ملاک - محور استفاده شد و تا اشباع نظری دادهها ادامه یافت و در نهایت پس از مصاحبه با 15 نفر (7 مرد و 8 زن) با سطح تحصیلات لیسانس و فوقلیسانس در رشتههای (آموزش ابتدایی، برنامهریزی درسی و مدیریت آموزشی) اشباع نظری دادهها حاصل گردید. گردآوری اطلاعات از طریق مصاحبه نیمه ساختاریافته، انجام و برای تجزیهوتحلیل آنها از راهبرد تحلیل محتوای عرفی به شیوه مضمون- محور یا تماتیک طی سه مرحله کدگذاری باز، محوری و منتخب اقدام شد. یافتهها: نتایج پژوهش نشان داد، از دیدگاه معلمان ابتدایی، میتوان ویژگیهای مدرسه حامی توسعه حرفهای را در قالب 6 مضمون محوری (ساختار سازمانی و مدیریت مدرسه، اجتماعات یادگیری، برنامههای درسی، محیط یادگیری خلاقانه و نوآورانه، عوامل انگیزشی و امکان یادگیری مادامالعمر) دستهبندی کرد. از طرفی، مهمترین نشانگرهای مدرسه حامی توسعه حرفهای به ترتیب عبارتاند از: مدیریت مدرسه، ساختار مدرسه با تأکید بر مدرسهمحوری و مدرسه بهعنوان سازمان یادگیرنده. نتیجهگیری: نتیجه نهایی اینکه، در صورت اهتمام مسئولان نظام آموزشی میتوان به نقش مدرسه در توسعه حرفهای معلمان امیدوار بود، به شرطی که پیشبینی و اقدامات اساسی برای رفع محدودیتها و کمبودهای موجود صورت گیرد. | ||
کلیدواژهها | ||
توسعه حرفهای؛ معلمان دوره ابتدائی؛ مدرسه | ||
مراجع | ||
| ||
آمار تعداد مشاهده مقاله: 5 تعداد دریافت فایل اصل مقاله: 1 |