
تعداد نشریات | 13 |
تعداد شمارهها | 161 |
تعداد مقالات | 1,595 |
تعداد مشاهده مقاله | 2,574,207 |
تعداد دریافت فایل اصل مقاله | 2,139,005 |
تأثیر تحولات فرهنگی بر نوسازی در ایران قاجار (مطالعه موردی از دوره فتحعلی شاه تا پایان سلطنت مظفرالدین شاه) | ||
یافتههای تاریخی | ||
دوره 1، شماره 4، اسفند 1403، صفحه 95-112 اصل مقاله (1.04 M) | ||
نوع مقاله: مقاله پژوهشی | ||
شناسه دیجیتال (DOI): 10.30466/jhf.2025.55869.1021 | ||
نویسندگان | ||
علی اصغر رجبی* 1؛ اسما رضائی2؛ نسیم فرهمند2 | ||
1گروه تاریخ، دانشکده ادبیات و علوم انسانی، دانشگاه خوارزمی، کرج، ایران | ||
2گروه تاریخ، دانشکده ادبیات و علوم انسانی، دانشگاه تربیت مدرس، تهران، ایران | ||
چکیده | ||
سلطنت فتحعلی شاه (۱۲۵۰-۱۲۱2 ه.ش) با تحولات علمی و صنعتی در جهان همزمان بود. جامعه ایران از چارچوب ایلی و عشیرهای خود بیرون نیامده و با مظاهر و تمدنهای جدید و پدیدهای نوآشنا نشده بود. از اواسط سلطنت فتحعلی شاه به بعد بود که ایران با تمدن و فرهنگ اروپایی آشنا شد و این آشنایی از طریق رفتوآمد با اروپاییان و کشورهای همسایه بیشتر شد. گروهی از کارگزاران با آگاهی از تحولات غرب به این نتیجه رسیدند که پیشرفت فنی و علمی اروپاییان سبب برتری آنان شده است و ایران در صورتی قادر به موفقیت است که دست به اصلاحات بزند. پرسش این است که چگونه تحولات آموزشی، فرهنگی و اجتماعی در این بازه زمانی به شکلگیری ایران مدرن کمک کرد و آیا این آشنایی مثمر ثمر بود یا خیر؟ پژوهش حاضر به روش تحلیلی- تطبیقی درصدد پاسخ به این سؤال برآمده است. بررسیها نشان داد که تحولات آموزشی، اجتماعی و فرهنگی در دوره قاجار زمینهساز بیداری ملی شد و در نهایت به انقلاب مشروطه و شکلگیری ایران مدرن انجامید. این تحولات نهتنها در بهبود آگاهی و دانش عمومی مؤثر بود بلکه باعث شد زیرساخت لازم برای توسعه و پیشرفت کشور در دوران بعدی نیز فراهم شود. | ||
کلیدواژهها | ||
قاجاریه؛ تحولات آموزشی؛ اجتماعی؛ فرهنگی؛ دوره مظفری | ||
مراجع | ||
| ||
آمار تعداد مشاهده مقاله: 58 تعداد دریافت فایل اصل مقاله: 43 |