| تعداد نشریات | 14 |
| تعداد شمارهها | 175 |
| تعداد مقالات | 1,707 |
| تعداد مشاهده مقاله | 2,958,583 |
| تعداد دریافت فایل اصل مقاله | 2,407,426 |
تأثیر تحولات فرهنگی بر نوسازی در ایران قاجار (مطالعه موردی از دوره فتحعلی شاه تا پایان سلطنت مظفرالدین شاه) | ||
| یافتههای تاریخی | ||
| دوره 1، شماره 4، اسفند 1403، صفحه 95-112 اصل مقاله (1.04 M) | ||
| نوع مقاله: مقاله پژوهشی | ||
| شناسه دیجیتال (DOI): 10.30466/jhf.2025.55869.1021 | ||
| نویسندگان | ||
| علی اصغر رجبی* 1؛ اسما رضائی2؛ نسیم فرهمند2 | ||
| 1گروه تاریخ، دانشکده ادبیات و علوم انسانی، دانشگاه خوارزمی، کرج، ایران | ||
| 2گروه تاریخ، دانشکده ادبیات و علوم انسانی، دانشگاه تربیت مدرس، تهران، ایران | ||
| چکیده | ||
| سلطنت فتحعلی شاه (۱۲۵۰-۱۲۱2 ه.ش) با تحولات علمی و صنعتی در جهان همزمان بود. جامعه ایران از چارچوب ایلی و عشیرهای خود بیرون نیامده و با مظاهر و تمدنهای جدید و پدیدهای نوآشنا نشده بود. از اواسط سلطنت فتحعلی شاه به بعد بود که ایران با تمدن و فرهنگ اروپایی آشنا شد و این آشنایی از طریق رفتوآمد با اروپاییان و کشورهای همسایه بیشتر شد. گروهی از کارگزاران با آگاهی از تحولات غرب به این نتیجه رسیدند که پیشرفت فنی و علمی اروپاییان سبب برتری آنان شده است و ایران در صورتی قادر به موفقیت است که دست به اصلاحات بزند. پرسش این است که چگونه تحولات آموزشی، فرهنگی و اجتماعی در این بازه زمانی به شکلگیری ایران مدرن کمک کرد و آیا این آشنایی مثمر ثمر بود یا خیر؟ پژوهش حاضر به روش تحلیلی- تطبیقی درصدد پاسخ به این سؤال برآمده است. بررسیها نشان داد که تحولات آموزشی، اجتماعی و فرهنگی در دوره قاجار زمینهساز بیداری ملی شد و در نهایت به انقلاب مشروطه و شکلگیری ایران مدرن انجامید. این تحولات نهتنها در بهبود آگاهی و دانش عمومی مؤثر بود بلکه باعث شد زیرساخت لازم برای توسعه و پیشرفت کشور در دوران بعدی نیز فراهم شود. | ||
| کلیدواژهها | ||
| قاجاریه؛ تحولات آموزشی؛ اجتماعی؛ فرهنگی؛ دوره مظفری | ||
| مراجع | ||
|
| ||
|
آمار تعداد مشاهده مقاله: 328 تعداد دریافت فایل اصل مقاله: 203 |
||