تعداد نشریات | 13 |
تعداد شمارهها | 149 |
تعداد مقالات | 1,478 |
تعداد مشاهده مقاله | 2,256,718 |
تعداد دریافت فایل اصل مقاله | 1,887,084 |
اولویت بندی شاخص های مؤثر بر طراحی جاده های جنگلی (بررسی موردی: جنگل های لاکوبن،شهرستان عباس آباد، شمال ایران) | ||
پژوهش و توسعه جنگل | ||
مقاله 6، دوره 1، شماره 4، اسفند 1394، صفحه 337-349 اصل مقاله (804.85 K) | ||
نوع مقاله: علمی - پژوهشی | ||
نویسندگان | ||
معصومه سلملیان1؛ سید رستم موسوی میرکلا* 2؛ مهدی عرفانیان3؛ امید حسین زاده2 | ||
1دانش آموخته کارشناسی ارشد جنگلداری، دانشکده منابع طبیعی، دانشگاه ارومیه، ارومیه | ||
2استادیار گروه جنگلداری، دانشکده منابع طبیعی، دانشگاه ارومیه، ارومیه | ||
3استادیار گروه مرتع و آبخیزداری، دانشکده منابع طبیعی، دانشگاه ارومیه، ارومیه | ||
چکیده | ||
جادههای جنگلی نقش مهمی در مدیریت، حفاظت و احیاء جنگلها در مناطق کوهستانی دارند. در این تحقیق برای انتخاب مهمترین معیارهای تأثیرگذار در طراحی جادههای جنگلی از روش دلفی استفاده شده است. در مرحله اول معیارهای مهمتر و مؤثرتر در طراحی جاده با استفاده از رویکرد دلفی تعیین شده و در مرحله دوم معیارهایی که در مرحله اول انتخاب شدهاند، در مرحله دوم وزن دهی شدند. در این بررسی معیارهای فنی و زیستمحیطی مورد استفاده قرار گرفتند که این معیارها شامل شیب، فاصله از گسل و مناطق لغزشی، راههای موجود، سنگبستر، بافت خاک، نوع تجهیزات بهرهبرداری و خروج چوب، فاصله از آبراهه و چشمه، جهت دامنه، ارتفاع از سطح دریا، ارزش تودهها از نظر حفظ ذخایر ژنتیکی، منطقه حفاظتشده، زیستگاه گونههای جانوری، تنوع گونههای گیاهی، موجودی در هکتار، چشمانداز (اکوتوریسم)، تیپ پوشش گیاهی، دسترسی به آبادیهای اطراف جنگل و دام سرا میباشند. با استفاده از روش تصمیمگیری چند معیاره (ELECTRE III) معیارها مورد بررسی قرار گرفتند و با مقایسات دو وجهی میان گزینهها، رتبهبندی شدند. رتبهبندی معیارها نشان میدهد که معیار شیب دامنه با وزن 17/0 بهعنوان مهمترین معیار است و با بالاترین مقدار وزن در رتبه اول قرار گرفته و معیار دام سرا با وزن 004/0 یعنی کمترین مقدار وزن در رتبه آخر قرار دارد. | ||
کلیدواژهها | ||
روش ELECTRE III؛ روش دلفی؛ شبکه جاده جنگلی؛ لاکوبن | ||
آمار تعداد مشاهده مقاله: 2,620 تعداد دریافت فایل اصل مقاله: 1,999 |