تعداد نشریات | 13 |
تعداد شمارهها | 150 |
تعداد مقالات | 1,513 |
تعداد مشاهده مقاله | 2,344,101 |
تعداد دریافت فایل اصل مقاله | 1,973,783 |
امکانسنجی تحقق الگوی توسعه TOD در منطقه شهری ساری با رویکرد آیندهپژوهی | ||
جغرافیا و آینده پژوهی منطقهای | ||
دوره 2، شماره 3 - شماره پیاپی 6، آذر 1403، صفحه 43-66 اصل مقاله (1.35 M) | ||
نوع مقاله: مقاله پژوهشی | ||
شناسه دیجیتال (DOI): 10.30466/grfs.2024.55176.1048 | ||
نویسندگان | ||
فاطمه علیزاده وندچالی* 1؛ رحیم سرور2 | ||
1دانشجوی دکتری جغرافیا و برنامهریزی شهری، دانشگاه آزاد اسلامی، واحد علوم و تحقیقات، تهران، ایران | ||
2استاد گروه جغرافیا و برنامهریزی شهری، دانشگاه آزاد اسلامی، واحد علوم و تحقیقات، تهران، ایران | ||
چکیده | ||
در ایران و شهر موردمطالعه یعنی ساری، بیتوجهی به رابطه متقابل حملونقل عمومی و توسعه شهری، منجر به توسعهای نابسامان شده است. هدف اصلی این پژوهش امکانسنجی تحقق الگوی توسعه TOD در ساری با استفاده از رویکرد آیندهپژوهی است. این پژوهش از روش کمی برای رسیدن به هدف استفاده کرده است. برای جمعآوری دادهها و اطلاعات در این پژوهش از روشهای مطالعات اسنادی، کتابخانهای و میدانی استفادهشده است. ابزار جمعآوری اطلاعات در این پژوهش پرسشنامه است که میان 50 نفر از متخصصین در زمینه برنامهریزی شهری و حملونقل به روش نمونهگیری خوشهای، توزیع گردیده است. جهت تحلیل اطلاعات نیز از تحلیل سلسلهمراتبی و تحلیلهای آماری و تکنیک سوآت استفاده شده است. ابتدا چهار ایستگاه اتوبوس بلوار کشاورز، بلوار پاسداران، بلوار آزادی، بلوار امام رضا در شهر ساری انتخاب شدهاند. بر اساس معیارهای توسعه مبتنی بر حملونقل عمومی این چهار ایستگاه موردقیاس گرفتهاند و با کمک روش AHP ایستگاه اتوبوس بلوار امام رضا بهعنوان بهترین ایستگاه برای توسعه مبتنی بر حملونقل عمومی انتخابشده است. سپس سوات تحلیلی برای آن تدوین و بر اساس رویکرد آیندهپژوهی کیفی، نسبت به ارائه سناریوها اقدام گردید. از نقاط مثبت این ایستگاه میتوان به تراکم مناسب مسکونی، وجود ایستگاههای اتوبوس متنوع در محدوده 800 متری و پتانسیل افزایش تراکم اشاره کرد. نقاط ضعف این ایستگاه شامل کمبود پارکینگ در اطراف ایستگاه سواری، کمبود کاربری فضای سبز و عدم جداسازی معابر پیاده و سواره اشاره کرد. از مهمترین راهبردهای آن نیز میتوان به هوشمند سازی سیستم حملونقل عمومی، توزیع و جانمایی مناسب کاربریها و ارتقای کیفیت حملونقل عمومی اشاره کرد. | ||
کلیدواژهها | ||
برنامهریزی یکپارچه؛ برنامهریزی شهری؛ کاربری زمین؛ حملونقل عمومی؛ TOD؛ آیندهپژوهی؛ منطقه شهری ساری | ||
مراجع | ||
Abdi, M. H. (2013). Development of Sanandaj city centers based on the development of public transportation. Master's thesis on urban planning, University of Kurdistan, Faculty of Engineering. [In Persian]
Abdi, M. H. (2014). Monitoring the experiences of the development approach based on public transportation. Traffic Management Studies Quarterly, 34, 119-146. https://civilica.com/doc/1900657/ [In Persian]
Aftab, A. (2023). Approaches and methods of futurology and scenario planning in urban and regional planning. Geography and Regional Future Studies, 1(1), 82-107. https://doi.org/10.30466/grfs.2023.121360 [In Persian]
Ardakani, A.H. (2013). Integrated planning of land use and transportation in the surrounding area of the metro station using the public transportation development approach; Case example: Peripheral area of Gheytariyeh metro station. Master's thesis, Shahid Beheshti University, Faculty of Architecture and Urban Planning. [In Persian]
Bayramzadeh, N., & Fari, M. (2019). The effect of land use planning on traffic with a sustainable development approach. Traffic Management Studies Quarterly, 52, 65-86. http://tms.jrl.police.ir/article_91838.html [In Persian]
CANPZD. (2006). Transit Oriented Development (TOD) Guidebook. City of Austin Neighborhood Planning and Zoning Department, Austin: Metropolitan Council. http://reconnectingamerica.org/assets/Uploads/bestpractice194.pdf
Chapardar, S., & Rafieian, M. (2023). Feasibility of development based on public transportation centered on Golshahr Karaj metro station. Andisheh Strategic Urbanism Journal, 1(2), 208-223. 10.30479/UST.2023.18976.1128 [In Persian]
Daisa, J. M. (2004). Traffc, Parking, and Transit- Oriented Development, the New Transit Town; Best Practices in Transit-Oriented Development. Washington, and Covelo & London: Island Press. https://www.semanticscholar.org/paper/
Faghforian, M. (2012). Strategic planning of TOD-based transportation development in improving the use of urban land, a case study of Sadeghieh metro station. the 11th Iran Transportation and Traffic Engineering Conference, Tehran, Tehran Transportation and Traffic Organization, Vice President of Transportation and traffic of Tehran municipality, https://www.civilica.com/Paper-TTC11-TTC11_167.html. [In Persian]
Mahpour, A., Amiri, P., & Farzin, I. (2021). Prioritization of TOD indicators using the hierarchical decision method for a case study of Tehran metropolis. Scientific Journal of Transportation Research, 18(2), 81-90. HTTPS://WWW.TRIJOURNAL.IR/ARTICLE_117577.HTML [In Persian]
Majidi Khameneh, B., Mohammadian, H., Zarghami, S., & Ghafouri, Y. (2016). Evaluation of public transportation development (metro and BRT) on urban land use (case example: District 7 of Tehran Municipality). Knowledge Research Zemin, 27, 44-64. 20.1001.1.20088299.1395.7.3.3.8 [In Persian]
Mazand Planning Consulting Engineers (2015). Sari City Master Plan Review. Mazandaran Provincial Road and Urban Development Department, Ministry of Road and Urban Development, Ministry of Interior. https://www.shahrnegar.com/product/master-plan-sari-city [In Persian]
Mousavi, M., Jalalian, I., & Kahaki, F. (2017). Developing Scenarios of the Factors Affecting the Development of Tourism in West Azerbaijan Province Using the Scenario Wizard. urban tourism, 4(3), 49-62. doi: 10.22059/jut.2018.229271.292 [In Persian]
Park, S., Kang, J., & Choi, K. (2014). Finding determinants of transit users’ walking and biking access trips to the station: A pilot case study. KSCE Journal of Civil Engineering, 18, 651-658. https://doi.org/10.1007/s12205-014-0073-6
Rafieian, M., & Asgari Tafreshi, H. (2010). Investigation of the (land supply pattern) in the areas around the metro station using an audience-centered perspective, a case study of Sadeghieh station, Two-quarter edition of Urban Management, 24, 81 – 93. https://www.noormags.ir/view/fa/articlepage/576238/ [In Persian]
Rajaei, S. A., Badri, S. A., Mansourian, H., & Babaei, M. (2024). Future study of residential system in border area (Case study: Kermanshah province). Geography and Regional Future Studies, 2(1), 1-19. https://doi.org/10.30466/grfs.2024.55178.1049 [In Persian]
Reconnecting America’s Center For Transit-Oriented Development. (2008). Station Area Planning: How To Make Great Transit-Oriented Places. Technical Report (TOD 202), USA: Federal Transit Administration. Http:// www.Reconnecting America.Com.
Seid Beigi, S., Ashouri, F., Rasouli, S. H., & Ebrahimi, J. (2023), Analysis of physical parameters of traffic pathology and the role of beltways in urban areas (case study: Sari city). Geography and Regional Future Research, 1, (2), 33-50. https://doi.org/10.30466/grfs.2023.54845.1014[In Persian]
Seidbeigi, S., Mosapour Miyandehi, P., Mollania, S., & Malmir, M. (2022). Identifying the key factors of urban development with a , futures studies approach; Case study: Sari city. Journal of Studies of Human Settlements Planning, 17(1), 89-106. https://dorl.net/dor/20.1001.1.25385968.1401.17.1.20.0
Singh, Y. J., Lukman, A., Flacke, J., Zuidgeest, M., & Van Maarseveen, M. F. A. M. (2017). Measuring TOD around transit nodes-Towards TOD policy. Transport policy, 56, 96-111. https://doi.org/10.1016/j.tranpol.2017.03.013
Siyami, G., Khanizadeh, M.A., & Akhtari Takleh, A. (2015). Application of the transportation-based development approach (TOD) in reducing traffic problems (case example: South Zanjan neighborhood in the 10th district of Tehran Municipality). Jadeh Journal, 23(85), 257-272. https://road.bhrc.ac.ir/article_50898.html [In Persian]
Valley Connections. (2001). Model Transit-Oriented District Overlay Zoning Ordinance. Prepared for Valley Connections, Valley, Community Design and Architecture, Inc. http://www.reconnectingamerica.org/assets/Uploads/bestpractice230.pdf | ||
آمار تعداد مشاهده مقاله: 123 تعداد دریافت فایل اصل مقاله: 73 |