تعداد نشریات | 13 |
تعداد شمارهها | 151 |
تعداد مقالات | 1,507 |
تعداد مشاهده مقاله | 2,325,116 |
تعداد دریافت فایل اصل مقاله | 1,951,760 |
بررسی پدیدار شناختی عوامل مدرسهای مؤثر بر رفتار وندالیستی دانشآموزان در هنرستانهای شهرستان ارومیه | ||
رویکردهای نوین در مدیریت آموزشی | ||
دوره 1، شماره 1، خرداد 1403، صفحه 76-90 اصل مقاله (988.5 K) | ||
نوع مقاله: مقاله پژوهشی | ||
نویسندگان | ||
جواد کیهان1؛ زهرا امانی قصور* 2؛ مولود رضاپناه3؛ سمیرا خضری2 | ||
1پژوهشیار گروه علوم تربیتی، دانشکده علوم انسانی، دانشگاه آزاد اسلامی ارومیه، ایران. | ||
2دانشجوی گروه علوم تربیتی، دانشکده علوم انسانی، دانشگاه آزاد اسلامی، ارومیه، ایران. | ||
3مدرس گروه علوم انسانی، آموزشکده دختران، دانشگاه فنی و حرفهای، ارومیه، ایران. | ||
چکیده | ||
هدف: هدف کلی این پژوهش شناخت و بررسی عوامل مدرسهای مؤثر بر رفتار وندالیستی دانش آموزان در هنرستانهای آموزشوپرورش ناحیه 1 و 2 شهرستان ارومیه میباشد. روش تحقیق: جامعه آماری پژوهش شامل دو گروه دانش آموزان و کادر آموزشی (مدیران، معاونین، معلمان) هنرستانهای ناحیه 1 و 2 آموزشوپرورش شهرستان ارومیه میباشد که تعداد آنها در زمان انجام پژوهش به ترتیب 18535 و 768 نفر بوده است. با استفاده از روش نمونهگیری هدفمند و تا حد اشباع اطلاعات 21 نفر دانشآموز دختر و پسر و 15 نفر کادر آموزشی زن و مرد بهعنوان نمونه تحقیق انتخابشدهاند. روش گردآوری دادهها با استفاده از مصاحبه نیمه ساختاریافته و سؤالات باز بوده و تجزیهوتحلیل دادهها با استفاده از تحلیل تم و روش ششگانه کلارک و برون صورت گرفته است. یافتهها: بر اساس یافتههای تحقیق مهمترین عوامل مدرسهای تأثیرگذار بر رفتار وندالیستی دانش آموزان در هنرستانهای نواحی 1 و 2 شهرستان ارومیه عبارتاند از: عوامل ساختاری، عوامل رفتاری، عوامل زمینهای و عوامل ادراکی میباشند. نتیجهگیری: نتایج پژوهش حاضر نشانگر وجود ضرورت در زمینه بازنگری عوامل مدرسهای مؤثر بر گرایش دانشآموزان به وندالیسم است. | ||
کلیدواژهها | ||
عوامل ادراکی؛ عوامل رفتاری؛ عوامل زمینهای؛ عوامل ساختاری؛ وندالیسم | ||
مراجع | ||
| ||
آمار تعداد مشاهده مقاله: 141 تعداد دریافت فایل اصل مقاله: 165 |