تعداد نشریات | 13 |
تعداد شمارهها | 151 |
تعداد مقالات | 1,507 |
تعداد مشاهده مقاله | 2,325,113 |
تعداد دریافت فایل اصل مقاله | 1,951,760 |
شناسایی راهبردهای شناختی مورد استفاده معلمان برای یادگیری زبان فارسی در کلاس اول ابتدایی | ||
رویکردهای نوین در مدیریت آموزشی | ||
دوره 1، شماره 1، خرداد 1403، صفحه 1-11 اصل مقاله (688.89 K) | ||
نوع مقاله: مقاله پژوهشی | ||
نویسندگان | ||
فاطمه عنایت1؛ حجت دهقان زاده* 2 | ||
1دانشجوی کارشناسی، گروه علوم تربیتی، دانشکده ادبیات و علوم انسانی، دانشگاه ارومیه، ارومیه، ایران | ||
2استادیار، گروه علوم تربیتی، دانشکده ادبیات و علوم انسانی، دانشگاه ارومیه، ارومیه، ایران | ||
چکیده | ||
هدف: دستیابی به پیشرفت و عملکرد تحصیلی از موضوعات مهم و قابلبررسی در سطح خرد و کلان جامعه میباشد. چرا که پیشرفت فرد در جامعه، به میزان موفقیت وی در عملکرد تحصیلی بستگی دارد. پژوهش حاضر بهمنظور شناسایی راهبردهای شناختی مورداستفاده معلمان برای یادگیری درس فارسی در کلاس درس انجام گرفت. روش تحقیق: بهمنظور دستیابی به اهداف پژوهش از روش تحقیق کیفی استفاده شد. جامعه آماری این پژوهش تمامی معلمان شهر ارومیه بود که نمونهای به حجم 10 نفر با روش نمونهگیری هدفمند انتخاب شد. در این راستا فرایند انتخاب نمونه تا رسیدن به سطح اشباع نظری انتخاب شدند. برای جمعآوری دادهها از مصاحبه ساختاریافته استفاده شد. مصاحبه به مدت 4 جلسه با شرکت معلمان انجام گرفت. یافتهها: نتایج یافتههای تحقیق نشان داد که معلمان میتوانند از انواع راهبردهای یادگیری برای آموزش زبان فارسی در کلاس درس استفاده کنند. برای آموزش کلمات، از راهبردهایی چون فعالیتهای دیداری، فعالیتهای روایتی و تکرار میتوان استفاده کرد. برای آموزش نشانههای الفبا از راهبرد تکرار، فعالیتهای روایتی، آموزش با شعر و خمیربازی میتوان بهره برد. برای املا هم میتوان از انواع روشهای املای خلاقانه مثل املای انگوری و لاکپشتی استفاده کرد. نتیجهگیری: معلمان میتوانند از راهبردهای شناساییشده در یادگیری درس فارسی استفاده کرده تا یادگیری فراگیران عمیقتر شود. | ||
کلیدواژهها | ||
زبان فارسی؛ راهبرد شناختی؛ دبستان؛ کلاس اول ابتدائی | ||
مراجع | ||
| ||
آمار تعداد مشاهده مقاله: 125 تعداد دریافت فایل اصل مقاله: 166 |