| تعداد نشریات | 14 |
| تعداد شمارهها | 182 |
| تعداد مقالات | 1,768 |
| تعداد مشاهده مقاله | 3,032,613 |
| تعداد دریافت فایل اصل مقاله | 2,463,839 |
بررسی سطح تعارضات بینفردی و شغلی و شیوۀ حل و مدیریت تعارض: مطالعه موردی معلمان شهر سنندج | ||
| رویکردهای نوین در مدیریت آموزشی | ||
| دوره 1، شماره 3، آذر 1404، صفحه 74-92 اصل مقاله (1.48 M) | ||
| نوع مقاله: مقاله پژوهشی | ||
| شناسه دیجیتال (DOI): 10.30466/ntea.2025.56651.1029 | ||
| نویسندگان | ||
| آیناز قادری1؛ ناصر شیربگی* 2 | ||
| 1کارشناسی ارشد مدیریت آموزشی، گروه علوم تربیتی، دانشکده علوم انسانی و اجتماعی، دانشگاه کردستان، سنندج، ایران | ||
| 2استاد مدیریت آموزشی، گروه علوم تربیتی، دانشکده علوم انسانی و اجتماعی، دانشگاه کردستان، سنندج، ایران | ||
| چکیده | ||
| هدف: پژوهش حاضر به بررسی سطح تعارضات شغلی و بینفردی معلمان و شیوههای حل و مدیریت آن در میان معلمان ابتدایی شهر سنندج میپردازد. روش تحقیق: این مطالعه با روش توصیفی از نوع همبستگی و با هدف کاربردی انجام شده است. جامعه آماری پژوهش شامل معلمان ناحیه ۱ و ۲ شهر سنندج بود که بر اساس جدول مورگان، ۳۰۵ نفر بهعنوان نمونه آماری بهصورت تصادفی انتخاب شدند. ابزار جمعآوری دادهها شامل سه پرسشنامه استاندارد تضاد شغلی، حل تضاد و مدیریت تضاد ارتباط سازمانی بود. یافتهها: یافتهها نشان داد که معلمان معتقدند سطح تعارضات شغلی در محیط مدرسه بهطور میانگین بالا است. همچنین، معلمان برای حل تعارضات، از روشهایی مانند گفتگو، مذاکره و مدیریت ارتباطات بهره میگیرند. علاوه بر این، نتایج تأکید کرد که مدیریت تعارض بهدرستی میتواند به بهبود محیط کاری، کاهش تنشها و افزایش رضایت شغلی معلمان منجر شود. نتیجهگیری: این پژوهش با ارائه بینشی جامع در مورد تعارضات شغلی و راهکارهای مؤثر مدیریت آن، میتواند بهعنوان مرجعی برای مدیران و سیاستگذاران آموزشی در جهت ارتقای کیفیت محیطهای آموزشی استفاده شود. | ||
| کلیدواژهها | ||
| تعارضات بینفردی؛ تعارضات شغلی؛ شیوههای حل و مدیریت تعارض؛ معلمان؛ آموزشوپرورش | ||
| مراجع | ||
|
| ||
|
آمار تعداد مشاهده مقاله: 4 تعداد دریافت فایل اصل مقاله: 1 |
||