| تعداد نشریات | 14 |
| تعداد شمارهها | 182 |
| تعداد مقالات | 1,768 |
| تعداد مشاهده مقاله | 3,032,613 |
| تعداد دریافت فایل اصل مقاله | 2,463,839 |
ریشههای بیسوادی: روش رسانهای-محلی برای مشارکت بیسوادان در دورههای سوادآموزی | ||
| رویکردهای نوین در مدیریت آموزشی | ||
| دوره 1، شماره 3، آذر 1404، صفحه 46-60 اصل مقاله (1.23 M) | ||
| نوع مقاله: مقاله پژوهشی | ||
| شناسه دیجیتال (DOI): 10.30466/ntea.2025.56726.1031 | ||
| نویسندگان | ||
| محمدرضا وحدانی اسدی* 1؛ زهرا روحانی2 | ||
| 1گروه علوم تربیتی، مشاوره و راهنمایی، دانشکده علوم انسانی، دانشگاه بجنورد، بجنورد، ایران. | ||
| 2گروه آموزش تربیتبدنی، دانشگاه فرهنگیان، تهران، ایران. | ||
| چکیده | ||
| هدف: این پژوهش با هدف شناسایی ریشههای بیسوادی و عوامل مؤثر بر مشارکت بزرگسالان در دورههای سوادآموزی انجام شد. روش تحقیق: پژوهش به روش آمیخته انجام شد. دادههای کیفی از ۳۰ مصاحبه و دادههای کمی از ۴۷۷ پرسشنامه در استان خراسان شمالی گردآوری شد. تحلیل دادهها با استفاده از آمار توصیفی، استنباطی، تحلیل عاملی و مدلیابی معادلات ساختاری انجام گرفت. یافتهها: عوامل اقتصادی، خانوادگی، فردی، آموزشی، فرهنگی و اجتماعی بهعنوان ریشههای بیسوادی شناسایی شدند. تحلیلها نشان داد عوامل رسانهایِ فرهنگی، اجتماعی و مذهبی بیشترین همبستگی را با جذب به دورهها داشتند. این کانالها بهویژه در مناطق روستایی و بین زنان تأثیرگذارتر بودند. پیامهای سرگرمکننده برای روستاییان و برنامههای تحلیلی برای شهریها مؤثرتر بودند. رسانههای دیجیتال بهتنهایی کافی نبوده و زمانی اثربخش بودند که با مداخلات حضوری و حمایت رهبران محلی ترکیب میشدند. نتیجهگیری: برنامهریزی رسانهای برای سوادآموزی باید بر محو ریشههای بیسوادی و همچنین طراحی پیام بومی، هدفگذاری گروههای خاص و تلفیق با مداخلات حضوری استوار باشد. | ||
| کلیدواژهها | ||
| جذب بزرگسالان به دورههای سوادآموزی؛ رسانه؛ ریشههای بیسوادی | ||
| مراجع | ||
|
| ||
|
آمار تعداد مشاهده مقاله: 4 تعداد دریافت فایل اصل مقاله: 1 |
||