| تعداد نشریات | 14 |
| تعداد شمارهها | 175 |
| تعداد مقالات | 1,707 |
| تعداد مشاهده مقاله | 2,958,581 |
| تعداد دریافت فایل اصل مقاله | 2,407,425 |
نظریهپردازی و مدلسازی برای آموزش زبان فارسی (آزفا): با رویکرد پژوهش کیفی | ||
| مطالعات میان رشتهای زبان و ادبیات فارسی | ||
| دوره 1، شماره 3، آذر 1403، صفحه 44-61 اصل مقاله (966.49 K) | ||
| نوع مقاله: مقاله نظری | ||
| شناسه دیجیتال (DOI): 10.30466/jispll.2025.55612.1008 | ||
| نویسنده | ||
| محمد فقیری* | ||
| دانشگاه فرهنگیان | ||
| چکیده | ||
| نظریهپردازی و مدلسازی آموزش زبان فارسی شیوهای علمی برای آسیبشناسی وضعیت موجود و استخراج نظریه و مدل برای ترسیم وضعیت مطلوب است. این رویکرد میتواند الگوها، روشها و مهارتهای آزفا را در مراکز و گروههای آموزشی توصیف و تحلیل نماید و موارد موفق را شناسایی کرده و بین گرایشهای مختلف آن درک مشترک ایجاد کند. جامعۀ آماری مراکز آزفا در ایران و خارج از ایران است و حجم نمونه با روش خوشهسازی انجام میگیرد. مبانی نظری آن نظریههای مختلف آموزش زبان است و پیشینه آزفا در مراکز مختلف مورد بررسی و مقایسه قرار میگیرد. دامنۀ پژوهش شامل الگوها، روشها و مهارتهای تدریس، ارزشیابی، سنجش وآزمونسازی، طراحی آموزشی، سناریوهای تدریس و الگوها و سبکهای مختلف مدیریت کلاس است. روش پژوهش ترکیبی است؛ ابتدا از روش روایتپژوهی و پدیدارشناسی برای گردآوری دادهها استفاده میشود و سپس بر اساس نظریۀ دادهبنیاد غربالگری میشود. سپس نظریه متناسب با رویکرد قیاسیاستقرائی تدوین میشود و در پایان مدلی متناسب بر اساس یافتهها ترسیم میگیرد. این پژوهش میتواند نقاط ضعف و قوت وضعیت موجود آزفا را ترسیم کند و برای وضعیت مطلوب آن مدلی علمی ارایه کند. نوآوری این پژوهش در آن است که میتواند مبنایی برای تدریس و آزمونسازی آزفا و طراحی و تدوین کتابهای درسی آن گردد. | ||
| کلیدواژهها | ||
| نظریهپردازی؛ مدلسازی؛ آزفا؛ روایتپژوهی؛ نظریه دادهبنیاد | ||
| مراجع | ||
|
| ||
|
آمار تعداد مشاهده مقاله: 198 تعداد دریافت فایل اصل مقاله: 53 |
||