| تعداد نشریات | 14 |
| تعداد شمارهها | 175 |
| تعداد مقالات | 1,707 |
| تعداد مشاهده مقاله | 2,958,579 |
| تعداد دریافت فایل اصل مقاله | 2,407,423 |
مولفه های زبانی در اشعار شیخ نجیب الدین تبریزی | ||
| مطالعات میان رشتهای زبان و ادبیات فارسی | ||
| دوره 1، شماره 3، آذر 1403، صفحه 129-143 اصل مقاله (634.57 K) | ||
| نوع مقاله: مقاله پژوهشی | ||
| شناسه دیجیتال (DOI): 10.30466/jispll.2025.55787.1023 | ||
| نویسندگان | ||
| احمد علی زاده اقدم* ؛ میرجلیل اکرمی | ||
| استاد دانشگاه تبریز | ||
| چکیده | ||
| شیخ نجیب الدین رضا تبریزی اصفهانی از اقطاب سلسله ذهبیه در قرن یازدهم ه.ق است. در قرن یازدهم بازار فساد اجتماعی چنان رایج بود که کسی خریدار سیر و سلوک نبود .اگر چراغی به نام سیر و سلوک روشن میشد غالباً دکان تزویر و مردم فریبی بود. از این جهت مردان صاحب درد همچون شیخ نجیب ، درگوشه و کنار مشعل فقر محمدی و ولایت مرتضوی را با همه دربدری و غربت فروزان نگه داشتند. هدف از این پژوهش بررسی و کندوکاو موسیقی و شعر و پیوند عمیق این دو ،و بررسی موسیقی درونی ، موسیقی بیرونی و نمود آنها در اشعار شیخ نجیب الدین تبریزی، شاعر عارف قرن یازدهم ، با استفاده از روش تحقیق تحلیلی- بسامدی و نشان دادن این مسا له است که ،موسیقی بیرونی و درونی تا چه میزان بر نظم آهنگ شعر او تأثیر گذاشته؟ و اینکه شیخ نجیب چگونه با بهره گیری از جناس ، صناعات لفظی و بخصوص تکرار و انواع آن که پایه اصلی موسیقی درونی است،و کاربرد اوزان و بحور عروضی در موسیقی بیرونی ، درک و فهم شعرش را القا نموده است. تحقیق حاضر نشان دهنده این مهم است که شاعر ، با اشراف بر میزان تاثیرگذاری لحن و آهنگ موسیقی بر عواطف و روحیات خواننده و شنونده ،سعی کرده است با استفاده از فنون متنوعی از قبیل انواع موسیقی ،بهره گیری از ذخیره واژگان ذهنیِ پرنغز، ایجاد تناسب مابین کلمات و تکرار ، روح و جان مخاطب خود را تحت تاثیر خود قرار دهد. | ||
| کلیدواژهها | ||
| موسیقی بیرونی؛ موسیقی درونی؛ وزن؛ جناس؛ شیخ نجیب الدین | ||
| مراجع | ||
|
| ||
|
آمار تعداد مشاهده مقاله: 203 تعداد دریافت فایل اصل مقاله: 47 |
||