
تعداد نشریات | 13 |
تعداد شمارهها | 151 |
تعداد مقالات | 1,524 |
تعداد مشاهده مقاله | 2,394,231 |
تعداد دریافت فایل اصل مقاله | 2,010,131 |
شناسایی مفهوم شایستگی مدیران از دیدگاه معلمان شهر مراغه | ||
رویکردهای نوین در مدیریت آموزشی | ||
دوره 1، شماره 1، خرداد 1403، صفحه 12-32 اصل مقاله (1.32 M) | ||
نوع مقاله: مقاله پژوهشی | ||
نویسندگان | ||
بهبود یاریقلی؛ محسن رفیعی؛ وجیهه اکبرنژاد* | ||
گروه علوم تربیتی، دانشکده علوم تربیتی و روانشناسی، دانشگاه شهید مدنی آذربایجان، تبریز، ایران | ||
چکیده | ||
هدف: پژوهش حاضر با هدف شناسایی مفهوم شایستگی مدیران از دیدگاه معلمان مدارس شهر مراغه انجام شد. روش تحقیق: ماهیت و ویژگی کلی، یک تحقیق کیفی میباشد. از میان روشهای پژوهش کیفی، از روش تحلیل محتوای عرفی به شیوه اکتشافی استفاده گردید. جامعه آماری این تحقیق شامل معلمان زن و مرد مدارس شهر مراغه بودند. حجم نمونه بر اساس اصل اشباع نظری 20 نفر تعیین شد. افراد نمونه بر اساس روش نمونهگیری هدفمند ملاکمدار انتخاب شدند. یکی از مهمترین ملاکهایی که برای انتخاب نمونه درنظر گرفتهشده است داشتن حداقل 5 سال سابقه تدریس در مراکز آموزشی برای معلمان بود. سپس با ابزار گردآوری دادهها که در این پژوهش مصاحبهی عمیق نیمه ساختاریافته بود، به جمعآوری دادهها اقدام شد. پسازآن متن مصاحبهها، استخراج شدند و با کدگذاری مفاهیم، تعداد 91 تم فرعی شناسایی شدند و با طبقهبندی این مضامین در دستههای مشابه، تعداد 21 تم اصلی، به دست آمد. یافتهها: بر اساس نقشه تماتیک بهدستآمده، مشخص شد که تم تهیه زیرساخت سازمانی و تم شناخت قوانین و مقررات آموزشوپرورش در سطح اول قرارگرفته و بر تمهای مهارت ارتباطی و روابط محیطی و مدیریت بحران اثرگذارند نتیجهگیری: نتایج نشان داد که تمهای تهیه زیرساخت سازمانی و تم شناخت قوانین و مقررات آموزشوپرورش منجر به شایستگی اخلاقی، شایستگی فناورانه، شایستگی شخصیتی، شایستگی علمی و تخصصی و مدیریت در مدارس میگردند. | ||
کلیدواژهها | ||
شایستگی؛ مدیران؛ معلمان | ||
مراجع | ||
| ||
آمار تعداد مشاهده مقاله: 196 تعداد دریافت فایل اصل مقاله: 206 |